piątek, 30 listopada 2018

Andrzejom.....



                                   I już 30 listopada, a jak 30 listopada to oczywiście myślimy o znajomych Andrzejach. I ja mam wśród krewnych  dwu Andrzejów, ale to nie o nich ten post i nawet nie wiem czy akurat to co napisał Ludwik Jerzy Kern odnosiłoby się do nich również, ale oto jak satyryk widział Andrzejów :



Tam, gdzie historii wiatr wieje,
Gdzie fruwają idee,
Gdzie się rozjaśnia,
Gdzie dnieje,
Gdzie dzieją się panateneje,
Gdzie białe kwitną nadzieje,
Śmiech śmieje się,
Wino leje, (...)
Tam wszędzie swoje trzy grosze
Zawsze wtrącają Andrzeje.



                              A jednak dzisiaj Andrzeje górą..



                             A kto dzisiaj lał będzie wosk...?

     
Andrzejki - zabobon czy tradycja?



Lanie wosku to dobra zabawa i myślę, że tak jest traktowana. A więc kto ma ochotę niech się bawi, by tradycji stało się zadość.


10 komentarzy:

  1. Ostatni raz we wróżby andrzejkowe, bawiłam się będąc w liceum. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak byłam dziewczyną to w domu z naszą ciocią lałyśmy wosk, bo ona trzymała się tej tradycji....ja z tradycjami jestem na bakier....poza religijnymi...

      Usuń
  2. Ja nie... Rzuciłam to. Bo kiedyś wróżyłam z kart. Nawet miałam do tego dar. Ale karty spaliłam i teraz nie wróżę. Kusi, żeby dowiedzieć się co z rodziną, jaka przyszłość, ale nie.
    A wróżyłyśmy sobie na studiach. Urządzałyśmy miłe wieczorki. Raz wylałam z wosku łeb psa. Fajnie było.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sensu zaglądać w przyszłość.... absolutnie. To do niczego nas nie przygotuje, lepiej przyjmować wszystko co nas spotyka na bieżąco....

      Usuń
  3. No a według tradycji ludowych w wigilię Andrzeja wróżyły kobiety. Faceci wróżyli w wigilię Katarzyny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panowie chyba dzisiaj już nawet nie bardzo wiedzą, że taki zwyczaj kiedyś był...

      Usuń
  4. Nie lałam wosku od czasów akademika, ale pamiętam te emocje i wypieki na policzkach. Teraz coraz częściej przeżyc dostarczaja nam internet i tv.
    Bardzo serdecznie Cię pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością to była świetna zabawa....w gronie koleżanek....

      Usuń
    2. Jako zabawa, tak. Podkreślę, że bezalkoholowa.

      Usuń

Każdy pozostawiony komentarz to balsam na moją duszę. Toteż za każdy serdecznie dziękuję i zapewniam, że czytam je z uwagą i staram się nie pozostawiać ich bez odpowiedzi.