piątek, 25 listopada 2016

Mikołajowe prezenty książkowe dla młodzieży.....



               Przedwczoraj było o ofercie książkowej dla dzieci jaką proponuje  Selkar.pl a dzisiaj kilka pozycji jakie w księgarni można znaleźć na prezenty mikołajowe dla młodzieży. Niestety w tym co proponuje sama księgarnia niewiele znalazłam ciekawego więc wspomogłam się tu blogosferą ...szukając książek, o których czytałam na blogach, szczególnie jeżeli chodzi o polskich autorów. 














Magda próbuje zrozumieć, o co jej tak naprawdę w życiu chodzi. Uzdolniona literacko dziewczyna zaczyna prowadzić dziennik i szuka odpowiedzi na pytania, które boi się zadać. Jej stosunki z matką są coraz bardziej napięte. Także z ojczymem, u którego zawsze ceniła rozsądek i opanowanie, coraz gorzej się dogaduje. W szkole również nie jest najlepiej. Wyłącznie na spotkaniach Klubu Literackiego Magda łapie oddech. Wśród jego dziwacznych członków czuje się najbardziej na miejscu. Do tego prowadzący to uwielbiany przez nią pisarz. Jednak potrzeba konfrontacji z matką i zmierzenia się ze skrywaną przez lata prawdą coraz częściej daje o sobie znać... "Czarne jeziora" to ważna opowieść. Pomaga zrozumieć, przez co przechodzi młoda osoba w sytuacji, z którą z trudem radzą sobie dorośli. Jako profilaktyk mam nadzieję, że zostawi w głowach czytelników odrobinę wiedzy na temat problematyki HIV. Tomasz Małkuszewski, Przewodniczący Społecznego Komitetu ds. AIDS












"Feblik", najnowsza książka Małgorzaty Musierowicz, to ciąg dalszy bestsellerowej Wnuczki do orzechów. Akcja przebiega w czasie tych samych kilku upalnych dni sierpniowych, a dotyczy przełomu w życiu Ignacego Grzegorza. Humor, dobra energia, radość życia i ciepło, znajome postacie i zaskakujące wydarzenia! ; jednym słowem: Jeżycjada!, Tom 21.










Kolejna niezwykła powieść autora "Poradnika pozytywnego myślenia". 

Oto Nanette. Wzorowa uczennica, gwiazda szkolnej ligi piłkarskiej i posłuszna córka. Zawsze robi to, czego się od niej oczekuje. 
Ale wszystko zmienia się w dniu, w którym dostaje podniszczony egzemplarz "Kosiarza balonówki", tajemniczej, niewydawanej od lat kultowej powieści. Nanette czyta ją dziesiątki razy. Chce być taka jak główny bohater. Chce być buntowniczką.
Choć udaje wygadaną rebeliantkę, w środku to jednak ta sama Nanette, samotna introwertyczka, która usiłuje znaleźć swoje miejsce w nieprzyjaznym świecie. Zmuszona dokonać kilku trudnych wyborów nauczy się, że za bunt trzeba czasem zapłacić wysoką cenę.









Leonard Peacock kończy osiemnaście lat. Z tej okazji szykuje prezenty dla przyjaciół, goli głowę na łyso i zabiera do szkoły pistolet? Tego dnia zamierza rozliczyć się z przeszłością i dorosłymi, którzy go nie rozumieją. W świecie Leonarda nie ma miejsca na kompromisy, wszystko jest albo czarne, albo białe. Jak w starych filmach z Humphreyem Bogartem... Pif-paf!
"Wybacz mi, Leonardzie",  jedna z trzech powieści młodzieżowych Matthew Quicka , to książka o szukaniu zrozumienia i buncie przeciwko zasadom, którymi kierują się dorośli.










"Opowieść o Kullervo", to niepublikowana dotąd opowieść fantastyczna J.R.R. Tolkiena. Jej bohater jest chyba najmroczniejszą i najbardziej tragiczną spośród wszystkich stworzonych przez niego postaci. "Nieszczęsny Kullervo", jak nazywał go Tolkien, wychowuje się w gospodarstwie swego wuja Untamo, który zabił mu ojca, porwał matkę, a w dzieciństwie trzy razy usiłował pozbawić go życia. Trudno się dziwić, że młody chłopak wyrasta na pełnego gniewu i goryczy samotnika, kocha go tylko siostra Wanona, a strzegą magiczne moce czarnego psa Mustiego. Untamo, choć sam też włada czarami, boi się bratanka i sprzedaje jako służącego kowalowi Asemo. Kullervo zaznaje tam nowych upokorzeń ze strony żony kowala i w odwecie doprowadza do jej śmierci. Postanawia powrócić do domu i wywrzeć zemstę na zabójcy swego ojca, jednak okrutne przeznaczenie kieruje go na inną, mroczną ścieżkę i prowadzi do tragicznego finału.
Tolkien stwierdził, że "Opowieść o Kullervo" była zalążkiem jego pierwszych prób tworzenia własnych legend. Niewątpliwie Kullervo był pierwowzorem Túrina Turambara, tragicznego bohatera "Opowieści o dzieciach Húrina", jednej z najbardziej przejmujących historii składających się na legendarium "Silmarillionu". Odczytana z rękopisu Tolkiena i opublikowana tu wraz z notatkami autora oraz jego szkicami na temat fińskiego eposu "Kalevala", który stanowił główne źródło inspiracji pisarza, "Opowieść o Kullervo" okazuje się jednym z najważniejszych, choć głęboko ukrytych fundamentów wykreowanego później przez Tolkiena świata. Jej związki z głównymi dziełami autora "Władcy Pierścieni" przedstawia w szkicu, dołączonym do zredagowanych przez siebie materiałów, Verlyn Flieger, znana badaczka twórczości Tolkiena.












Powieść Lustro dzieciństwa Autor pisał przez 25 lat. Ukazała się w 1998, a osiem lat później, z okazji pięćdziesiątej rocznicy wybuchu rewolucji węgierskiej, na jej podstawie powstał film fabularny pt. Chłopcy z Budakeszi.

"Musiałem napisać swą powieść. Przede wszystkim po to, by dać wyraz wdzięczności wobec matki oraz jednej i drugiej babci. Ale także dlatego, że chciałem złożyć hołd osobom, którym wiele w dzieciństwie zawdzięczałem". Musiałem tę powieść napisać również w imię szacunku dla męczenników i bohaterów węgierskiego Października. Główny bohater filmu Chłopcy z Budakeszi, powstałego na kanwie Lustra dzieciństwa, to starszy ode mnie o siedem lat László Márity, który podczas akcji , opisanej zwięźle w powieści , został postrzelony w kręgosłup i zmarł, zanim zdążyli go powiesić." - ze Wstępu Autora







Heroiczna miłość, polskie podziemie i walka o pamięć

Nikt nie mógł się o nim dowiedzieć. Odkrycie przez Niemców rannego lotnika RAF-u byłoby druzgocące dla krakowskiej konspiracji. Pelagia wiedziała, że dla dobra wszystkich musi dochować tajemnicy.

Wszystko się zmieniło, kiedy kilkadziesiąt lat później przyjechała do Polski. Ale jej opowieść była tak nieprawdopodobna, że nawet najbliższa rodzina w nią nie uwierzyła. Dopiero Ania Petrycy, córka znanego lekarza i polityka, postanowiła pomóc ciotce w odnalezieniu świadków tamtych wydarzeń. Czy uda im się odtworzyć losy załogi Liberatora, alianckiego bombowca, który rozbił się pod koniec wojny na krakowskim Zabłociu?

W drugiej części sagi rodu Petrycych Autorka ponownie zaprasza w niesamowitą podróż ulicami wojennego Krakowa, który skrywa o wiele więcej tajemnic, niż mogłoby się wydawać.








Joanny trudno nie zauważyć, burza rudych włosów, fioletowy szalik i wojskowe spodnie robią swoje. Kto by przypuszczał, że obok kolekcji rockowych płyt dziewczyna skrywa pudełko z nigdy niewysłanymi listami do mamy?
Znak rozpoznawczy Wiktora to znoszony angielski sweter, jedyna pamiątka po matce, która wyjechała za granicę w poszukiwaniu szczęścia.
Co może wyniknąć z przypadkowego spotkania tych dwojga młodych ludzi, których łączy tylko, lub aż,  tęsknota za najbliższymi?
Czy Wiktor odważy się kraść, żeby zdobyć pieniądze dla chorej babci, z którą mieszka?
I czy samotność to choroba, którą da się leczyć?
Barbara Kosmowska pisze o sprawach smutnych i trudnych z wielką pogodą ducha i optymizmem.








Kolejna mocna powieść dla nastolatków od autorki Nie do pary
Marlena straciła rodziców gdy była dzieckiem, a jej rodzina toczyła długi spór o to, kto powinien ją wychowywać. Sąd wydał wyrok, ale rodzina podzieliła się opieką po swojemu. To dlatego Marlena żyje w wielkim rozdarciu: połowa jej serca jest w Polsce, przy ukochanym dziadku, połowa w Kanadzie, u wujków. Strata rodziców odcisnęła piętno na całym życiu Marleny. To silna, ale jednocześnie subtelna, bardzo wrażliwa dziewczyna, która wciąż musi dokonywać trudnych wyborów. Na naszych oczach staje na progu dorosłego życia i ze wszystkich sił próbuje sobie go nie zepsuć już na starcie.
- Fabuła pełna emocji
- Świetnie zarysowany problem tożsamości
- Pogłębione psychologicznie portrety bohaterów
- Ponadczasowa tematyka







III nagroda w IV edycji Konkursu Literackiego im. Astrid Lindgren, organizowanego przez Fundację ABCXXI "Cała Polska czyta dzieciom".
Szamil jest Czeczenem adoptowanym przez polskie małżeństwo. Nie jest mu łatwo odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości. Prowokowany przez kolegów nauczył się reagować agresją i siłą na ich zaczepki. Rodzice starają się go zrozumieć i pomóc odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Zapisują Szamila na treningi szermierki. Ten marzy jednak o tym, by zostać mistrzem MMA, mieszanych sztuk walki. Chłopak stoczy wiele pojedynków, by zrozumieć, że zwycięstwo za wszelką cenę nie zawsze jest najważniejsze. Czy dokona dobrych wyborów i poniesie ich konsekwencje? W końcu gra o najwyższą stawkę: o nową rodzinę.
Monika Błądek, niepokorna wojowniczka z Krakowa. Strzela z łuku, włada mieczem, fechtuje szablą husarską, jeździ konno. Szaleje na motocyklu Enduro i trenuje sztuki walki. Wycisza się, szyjąc stroje historyczne i czytając. Pisze space opery dla młodzieży. Publikowała opowiadania w "Fantasy" i w "Science Fiction". Jej powieść "Szary" została nagrodzona w IV Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren.



--------------------------------------------
Zdjęcia i opisy pochodzą ze stron Selkar.pl

18 komentarzy:

  1. Jak byłam nastolatką to uwielbiałam książki Małgorzaty Musierowicz, zwłaszcza serię "Jeżycjada" :)
    Spojrzenie EM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie znam książek Musierowicz....byłam młodzieżą w innym czasie.

      Usuń
  2. Kiedys tez zaczytywalam sie w ksiazkach Musierowicz, ciekawa jestem jakie sa te nowe. Przygotowalas ciekawe lektury sama bym po niektore siegnela:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje drogi się z Musierowicz niestety nie zeszły...

      Usuń
  3. Lubię wracać do swoich książek młodzieżowych a nawet czytać te dzisiejsze. Musierowicz dla mnie kiedyś to była lektura obowiązkowa. Tej pozycji nie czytałam i z chęcią po nią sięgnę. I Po Tolkiena, bo uwielbiam ten mroczny, tajemniczy i fantastyczny świat.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do swoich powracam już tylko wspomnieniowo....a była to głównie Siesicka i Snopkiewicz...

      Usuń
  4. Słyszałam o kilku tytułach i chętnie bym po nie sięgnęła :)

    Buziaczki! ♥
    Zapraszam do nas 😍
    Świat oczami dwóch pokoleń

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie, że ja je tylko przypomniałam.

      Usuń
  5. Rzeczywiście, wyszukałaś ciekawe książki (sądząc z opisu).
    A ja właśnie myślę nad postem o dawnych książkach dla dzieci i młodzieży, których bohaterami byli wielcy Polacy (i nie tylko). Teraz chyba już nikt nie pisze takich powieści biograficznych dla młodego czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się zawsze wyszukać coś co przynajmniej mnie się wydaje wartościowe i interesujące.
      Czekam w takim razie na Twoje wpisy...sama jestem ciekawa co mi przypomnisz.

      Usuń
  6. Nastolatką już nie jestem, a nadal chętnie sięgam po twórczość Ewy Nowak. Mam za sobą kilka tomów Jeżycjady, ale planuję zabrać się za całość. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już chyba jestem poza czasem, gdy takie książki były w kręgu moich zainteresowań, ale książki B. Kosmowskiej i E. Nowak przyciągają mój wzrok....

      Usuń
  7. O żadnej z zaprezentowanych przez Ciebie książek nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo interesujące książki. Mam kilka z czasów młodości i po którąś sięgam od czasu do czasu.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam książki z czasów mojej młodości...i z sentymentem na nie spozieram....
      Ale jak widzę niektóre tytuły dzisiejszej literatury dla młodzieży to żałuję, że nią już nie jestem. A czas niestety sprawia, że muszę dokonywać wyborów.

      Usuń

Każdy pozostawiony komentarz to balsam na moją duszę. Toteż za każdy serdecznie dziękuję i zapewniam, że czytam je z uwagą i staram się nie pozostawiać ich bez odpowiedzi.